Botar al contingut principal

Servei de Publicacions Universidat d'Alicant

Segueix-nos a:

  • Facebook
  • Twitter

Navegació principal

La commedia dell'arte a Catalunya

Monografia

  • Matèria: Història
  • Autors/es: George, D.Lladó, J.
  • ISBN: 978-84-9717-672-9
  • Edició: 1 - 2019 (novembre)
  • Idioma: català
  • Format: 17x24 (rústica)
  • Nre. pàg: 216
  • Veure col·lecció: Monografies d

Compartir en:

Preu

PVP amb IVA: 16,00 €

En estoc

Afegir

Sinopsi

La commedia dell’arte a Catalunya aplega diverses manifestacions d’aquest macocrosmos icònic en la cultura i el teatre i catalans, des del segle XVI fins als nostres dies. David George i Jordi Lladó tenen una llarga trajectòria en l’estudi d’aquest fenomen en l’escena i la literatura catalana i hispànica del segle xx i han ampliat la seua recerca tenint en compte tant l’origen popular del gènere teatral a Itàlia, com la seva particular adaptació a França amb nous gèneres com la pantomima commediesca, de gran ressò a l’escena barcelonina del tombant del segle xix. El volum incideix en el caràcter híbrid i interdisciplinari del gènere, tant en el diàleg que estableix entre formes parateatrals populars i art cultivat com en la confluència d’interès des de les arts plàstiques i les arts del moviment: cobra així una especial atenció l’aspecte visual i plàstic del fenomen. Es presta l’atenció deguda als autors i artistes més significats per la seva fascinació commediesca, com Ferran de Segarra, la companyia Onofri, Emmanuel Alfonso, Tórtola Valencia, Adrià Gual, Apel·les Mestres, Joan Magrinyà, Joan Brossa o Joan Ponç, sempre a l’entorn del triangle figural de referència (Arlequí, Pierrot i Colombina). El llibre també contempla la importància de la commedia dell’arte com a matèria pedagògica al país, empresa per Adrià Gual des de 1913 en paral·lel amb altres creadors europeus contemporanis, en una continuïtat que ha arribat als nostres dies amb la incorporació de l’assignatura en els plans d’estudi de l’Institut del Teatre de Barcelona.

David George és catedràtic emèrit d’Estudis Hispànics de la Universitat de Swansea (País de Gal·les). És autor de The History of the Commedia dell’arte in Modern Hispanic Literature with Special Attention to the Work of García Lorca (1995), The Theatre in Madrid and Barcelona, 1892-1936: Rivals or Collaborators? (2002), i Sergi Belbel and Catalan Theatre: Text, Performance and Identity (2010). Ha participat en congressos internacionals al llarg de molts anys i ha publicat nombroses articles sobre els teatres català i castellà dels segles xx i xxi, incloent-hi autors de la talla de Guimerà, Rusiñol, Benavente, Valle-Inclán i García Lorca, i la representació i recepció d’obres teatrals.

Jordi Lladó (Balsareny, 1957) és doctor en Filologia Catalana a la Universitat Autònoma de Barcelona amb la tesi Ramon Vinyes i el teatre (1904-1939) (2002), ha publicat diversos treballs sobre aquest escriptor com el llibre Ramon Vinyes: un home de lletres entre Catalunya i el Carib (2006) i altres estudis i pròlegs com el del volum Talaia. (2005). Especialista en teatre català contemporani, matèria de la qual ha estat docent a la Universitat Oberta de Catalunya, ha publicat diversos articles en volums i publicacions com El teatre català en temps de guerra i revolució (2008), Els marges, Serra d’Or, Revista de Catalunya, Pausa, Assaig de Teatre, Memorias, Huellas, Revista Brasileira do Caribe, etc.