Prevenció de riscos psicosocials
Definició i objectius de l'activitat preventiva de riscos psicosocials
Introducció
Els riscos psicosocials són aquelles condicions laborals en les quals es desenvolupa l'activitat de l'empleat i que poden repercutir en la seua salut psíquica o física, així com en la qualitat i resultat del treball mateix. Quan aquestes condicions de treball són roïnes, deficients o adverses, bé per un disseny inadequat o bé per un desenvolupament o implantació en l'organització, interaccionen amb les expectatives, necessitats, capacitats i actituds dels treballadors i impacten negativament sobre la seua seguretat, salut i benestar i acaben convertint-se en una font de risc que cal gestionar.
Alguns dels principals riscos psicosocials que poden aparéixer són l'estrés, la síndrome del treballador cremat o burnout, el tecnoestrés, la fatiga mental, la violència i l'assetjament laboral o sexual. Aquests anomenats factors de risc han de ser avaluats i cal intervenir sobre ells mitjançant una adequada planificació preventiva per a eliminar-los, reduir-los i controlar-los.
El Servei de Publicacions està constituït per un grup humà relativament nombrós els membres del qual, per la convivència diària i les relacions i interaccions que s'estableixen entre ells d'acord amb l'organització del treball prevista, estan exposats a aquesta mena de factors de risc psicosocial. En aquest sentit, és de vital importància el valor de la prevenció per a minimitzar-ne els riscos per a la salut, inclosos els de caràcter psicosocial, amb la finalitat de contribuir a la generació d'una universitat saludable que redunde en la generació d'entorns i equips de treball saludables.
Amb l'objectiu d'aconseguir aquesta cultura saludable i evitar en la mesura possible aquests factors de risc, en conjunció amb el desenvolupament del Pla de Prevenció de la Universitat d'Alacant i la Guia per al desenvolupament de les accions preventives en matèria de riscos psicosocials del Servei de Prevenció de la Universitat d'Alacant, el Servei de Publicacions ha definit una sèrie d'accions que es descriuen a continuació.
Accions preventives
Atesa la classificació de mesures i accions preventives de la Guia per al desenvolupament de les accions preventives en matèria de riscos psicosocials, el Servei de Publicacions desenvolupa les següents accions.
- Definir procediments que faciliten la presa de decisions
- Afavorir la participació en la presa de decisions relacionades amb la presa de decisions, els mètodes de treball, etc.
- Enquesta de satisfacció d'usuaris
- Enquesta de clima laboral
- Reconèixer la contribució del personal del Servei en l'assoliment dels objectius
- Disposar d'un pla de comunicació
- Elaborar un manual de bones pràctiques
- Desenvolupar una campanya de comunicació interna
Comissió de seguiment
Es constitueix una comissió de seguiment d'aquestes accions preventives que estarà formada pel director, el subdirector i dues persones que aniran canviant anualment, una del personal d'edició i una altra del personal d'administració.
Aquesta comissió es reunirà en l'últim trimestre de l'any per a fer seguiment de les accions realitzades i dels indicadors corresponents definits.
En conjunció amb el desenvolupament del Pla de Prevenció de la Universitat d'Alacant, la Universitat d'Alacant regula un procediment d'actuació davant aquelles situacions de risc psicosocial que es manifesten en conflictes interpersonals, amb la finalitat d'adoptar les corresponents mesures, segons el procediment de prevenció de riscos psicosocials en l'àmbit laboral.
Enllaços
Servei de Prevenció i Promoció de la Salut.
Avaluació de Riscos Psicosocials
Normes de convivència de la UA
Institut Nacional de Seguretat i Salut en el Treball. Portal de Riscos Psicosocials
Agència Europea de Seguretat i Salut en el Treball (EU-OSHA)