Pandèmies

De la pesta negra a la COVID-19

, ,

La història de la humanitat no es pot entendre al marge de les crisis de naturalesa epidèmica i el seu impacte en termes sanitaris, científics, demogràfics, socials, econòmics, culturals i polítics. Es tracta d'una problemàtica que ha adquirit un renovat protagonisme amb l'arribada del segle XXI. Per a fer front a reptes com el que ha comportat la COVID-19 i el risc de futures crisis es fa necessari recórrer a la ciència i ajudar la ciutadania a conéixer, a través de la divulgació, quins són els factors que n'expliquen l'aparició i com correspon previndre-les i tractar-les.
Els setze capítols que conformen aquest treball no solament aporten les lliçons que podem obtindre de les principals epidèmies i pandèmies del passat o el context epidemiològic, socioeconòmic i mediambiental en què cal situar les més recents, sinó que ajuden a entendre la seua naturalesa, la diversitat de situacions i determinants que comporten, les reaccions i els conflictes d'interessos que susciten, les desigualtats que n'expliquen tant l'origen com les conseqüències o els discursos científics i polítics que genera la seua gestió.
Aquest llibre aporta perspectives diverses, però al mateix temps complementàries, del fenomen epidèmic, una de les manifestacions de la malaltia de més abast social i capacitat d'adaptació i un dels principals desafiaments amb què ens hem de continuar enfrontant.

Editor literario
Editor literario
Editor literario
Colección
L'Ordit
Número en la colección
38
Materia
Historia de la medicina
Idioma
  • Català
Editorial
Publicaciones de la Universidad de Alicante
EAN
9788497178945
ISBN
978-84-9717-894-5
Depósito legal
A 126-2025
Páginas
152
Ancho
14 cm
Alto
20 cm
Edición
1
Fecha publicación
26-03-2025
Contacto de seguridad
Universidad de Alicante
Tapa blanda
12,00 €

Sobre Josep Bernabeu-Mestre (Editor literario)

  • Josep Bernabeu-Mestre
    Josep Bernabeu-Mestre es doctor en medicina i catedràtic d'Història de la Ciència a la Universitat d'Alacant. Entre les seues recerques i publicacions destaquen les dedicades a la història de la Salut Publica. En l'actualitat es director de la Càtedra Carmencita d'Estudis del Sab... Ver más sobre el autor

Sobre Rosa Ballester Añón (Editor literario)

  • Rosa Ballester Añón
    Rosa Ballester Añón es catedràtica emèrita d'Història de la Ciència a la Facultat de Medicina de la Universitat Miguel Hernández, acadèmica de número i vicepresidenta de la Reial Acadèmia de Medicina de la Comunitat Valenciana y coordinadora del grup GADEA/Programa Prometeu de la... Ver más sobre el autor

Contenidos

Introducció.
La naturalesa de les epidèmies.
Epidèmies i crisis demogràfiques en la història.
La prevenció i el control de les epidèmies.
Les reaccions socials a les epidèmies.
Els discursos polítics i científics.
Colonialisme i pandèmies.
Les epidèmies i el moviment sanitari internacional.
La pesta negra en l'Europa del segle XIV.
La pigota.
El paludisme en l'Espanya del segle XVIII.
El còlera.
La grip.
El VIH/sida.
La COVID-19.
La pesta negra al cinema i els videojocs.
Per a saber-ne més.

Libros relacionados